انواع ضرب و جرح

ضرب و جرح در قانون چه مجازاتی دارد؟

ضرب و جرح در قانون چه مجازاتی دارد؟

از قدیم تا به حال اصطلاح یا ضرب المثل در دعوا حلوا خیرات نمی‌کنند، بر سر زبان‌ها می‌باشد. هرگاه دو نفر با یکدیگر درگیر می‌شوند و از نظر فیزیکی با هم گلاویز می‌گردند، صدماتی را به طرف مقابل وارد می‌کنند، این صدمات یا ضربه‌ها مسئولیت هایی برای شخص در پی دارد. قطعاً اگر شما صدمه‌ای به شخصی برسانید چه مادی و چه معنوی، حتماً باید آن را جبران کنید. حال مطابق با قانون هم هر صدمه‌ای که به صورت عمدی به دیگران وارد کنید، ممکن است مجازات‌هایی همانند قصاص، حبس و دیه به همراه داشته باشد. سوالی که اکثر افراد هنگام ضرب و جمع از یک وکیل خبره در اهواز می‌پرسند، نوع مجازاتی است که برای این دسته از افراد مشخص می شود. در این پست قصد داریم تا در مورد انواع ضرب و جرح و مجازات آن سخن بگوییم.

ضرب و جرح در قانون چه مجازاتی دارد

منظور از ضرب و جرح عمدی چیست

به صدمات و ضربه‌های وارده به بدن که بدون خون ریزی و شکستگی هستند، ضرب گفته می‌شود. این صدمات آثاری همانند سرخی، کوفتگی، سیاه شدن، پیچ خوردن دست و پا از خود به جای می‌گذارند. به گفته بهترین وکیل در اهواز، قانون برای هر کدام از آثاری که از صدمات و ضرب‌ها که به جا می‌ماند دیه مشخصی را تعیین کرده است و به طور کلی هر ضربه یا صدمه‌ای که به شخص وارد شده و موجب آسیب به بدن می‌گردد، بدون اینکه خونریزی به جا بگذارد، ضرب به حساب می‌آید.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مجازات ضرب و جرح در قانون توضیح دهیم، بهتر است با معنی هر کدام از این واژگان بیشتر آشنا شوید. جرح جز آن دسته از صدماتی است که باعث گسسته شدن بافت‌های بدن شده و باعث خونریزی می‌گردد. از نظر وکلا در خفیف‌‎ترین نوع جرح، پارگی و خراشیدگی ایجاد می‌شود، اما شدیدترین آن قطع عضو است که برای فرد به وجود می‌آید. هر کدام از آن‌ها هم دارای مجازات متفاوتی هستند.

انواع ضرب و جرح

مطابق قوانین و مقررات پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی، جنایت وارده بر اشخاص که ضرب و جرح را شامل می‌گردد، ممکن است به صورت عمدی و غیرعمدی باشد. پس منظور از انواع آن‌ها همان عمدی و غیرعمدی بودن است. برای هر کدام از آن‌ها قانون، مجازات خاصی را در نظر گرفته است. اگر مرتکب قصد صدمه و آسیب رساندن را به شخص داشته باشد و جراحتی بر جای بگذارد، این عمل عمدی محسوب می‌شود. حال اگر بدون قصد و نیت قبلی صدمه و جراحتی به شخص وارد کند، قطعاً جز  ضرب و جرح غیر عمد می‌باشد.

مجازات ضرب و جرح

در قانون مجازات اسلامی برای هر جرم خاصی مجازاتی خاص در نظر گرفته شده است. حال ضرب و جرح هم از این قاعده مستثنا نیست. در قانون هم بیان شده که هر شخصی عمدا به دیگری جرح یا ضربه وارد کند که باعث شکستن، نقصان، از کار افتادن عضوی از اعضای گردد، یا فقدان نقص یکی از حواس یا منافع او شود در صورتی که قصاص ممکن نباشد و این امر باعث اخلال در نظم و امنیت گردد، شخص به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم می‌شود. اما یک وکیل در اهواز می‌تواند با یک دفاع محکم و در واقع دلیل قانع کننده مجازات را تبدیل و یا کمتر کند. بنابراین زمانی که به تشخیص قاضی مرتکب، نظم و امنیت جامعه را مختل کرده باشد، علاوه بر دیه به تعزیر هم محکوم می‌شود. ضرب و جرح جز جرایم بر اعضایی هستند که به قتل منجر نشده است. حال اگر این جنایت وارده به صورت عمدی بوده باشد در صورت شکایت زیان دیده یا ولی او، قصاص برای مجرم در نظر گرفته می‌شود، در غیر اینصورت همان دیه یا تعزیر می‌گردد.

مجازات ضرب و جرح

نحوه اثبات ضرب و جرح عمدی

اصولاً شخص زیان دیده برای اثبات حق اجحاف شده از آن از یک وکیل خوب استفاده می‌کند. حال وکیل باید بتواند صدمه یا آثار به جا مانده از ضرب و جرح را اثبات نماید. در موارد متفاوت اثبات این امر مهم مختلف است. مرحله اول اثبات این جرم اقرار می‌باشد. اما در بیشتر مواقع این موضوع با نامه‌های پزشک قانونی و تشخیص صلاحدید قاضی ثابت می‌گردد. پس با این اوصاف، علم قاضی هم بسیار تاثیرگذار است. علم قاضی هم به نوع ضرب و جرح و داستان پرونده بستگی دارد. از دیگر عواملی که در اثبات این جرم بسیار کمک کننده است، شاهد می‌باشد. در آخر هم قسم از دیگر مواردی است که می‌توان به آن روی آورد. با اجرای قسامه می‌توان به راحتی به اثبات ضرب و جرح پرداخت.

مراحل رسیدگی به پرونده ضرب و جرح

هر پرونده‌ای در دادگاه یکسری تشریفات خاصی را طی می‌کند تا به مرحله رای برسد. این پرونده هم از این قاعده مستثنا نمی‌باشد. بعد از طی کردن تشریفات مربوط به ثبت، پرونده به یکی از شعبات کیفری ارجاع می‌گردد و وقت رسیدگی تعیین می‌شود. جلسه در وقت مشخص برقرار شده و شاکی و نماینده دادستان در آن جلسه حضور پیدا می‌کنند. حال نماینده دادستان هم همان تقاضای وکیل خبره در اهواز را دارد. اگر متهم با وجود ابلاغ واقعی در جلسه حاضر نشد، در نهایت دادگاه برای تعیین، نامه‌ای به پزشک قانونی داده و منتظر جواب می‎ماند.

مراحل رسیدگی به پرونده ضرب و جرح

جمع بندی نهایی

اصطلاح ضرب و جرحی که در میان مردم بسیار باب شده و رواج پیدا کرده دو عنوان مستقل هستند که آثار متفاوتی را به بار می‌آورند. این جرم از نظر کیفری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در انواع ضرب و جرح همسر، ضرب و جرح با چاقو و ضرب و جرح مرده می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *